måndag 7 oktober 2013

hej mina vänner

det som cirkulerar i min värld i dag är politik. läser just nu om skolpolitik i min utbildning, äter lunch framför partiledardebatten när jag kommer hem och i detta nu vet jag också att GRRRLS CREW med flera demonstrerar i Stockholm idag mot kvinnovåld och att feminismen är en av de viktigaste frågorna inför nästa val. och det vill de förtydliga. och det behövs kan jag konstatera när jag sitter och tittar på partiledardebatten där jämlikhet och lika lön för män och kvinnor inte ens nämnts än.
Tycker debatten bara är jobbig och Alliansen och de Röd/Gröna vill bara smutskasta varandra och påpeka varför de andra är dåliga istället för att höja sin egen politik. Jimmie Åkesson har ju bara en sak att ta upp och ni kan ju gissa vilken fråga det är. Vart är feminismen? Vart är jämnlikheten? jag bara undrar, för jag är jävligt trött på det här nu.

Hade förresten en väldigt fin lördag. Mina föräldrar och bror var på besök och jag tog än en gång upp ämnet feminism och var nästan (som vanligt) beredd att behöva försvara mig. Men mina föräldrar var inne helt på samma spår som jag. Och när de berättade hur jobbigt de tycker det är att de har en son och en dotter som de älskar lika mycket, och vetskapen om att de inte kan skicka ut oss i världen med samma förutsättningar får dom att må dåligt. Det fick min ögon att tåras. äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet trots allt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar